Coronavirus (COVID-19) Informations

Information angående avbokning och ändring

Vi lever i extraordinära tider och vi måste bekämpa denna Pandemi tillsammans. På denna webbplats kommer vi att försöka hålla dig informerad om den rådande Coronavirus (COVID-19) situationen och ändringar och uppdateringar inom luftfartssektorn och hos flygbolagen. Trotts informationen på denna sida måste samtliga resenärer hålla sig uppdaterad om sitt flygbolags och sitt lands förordningar och rekommendationer.

Observera att eftersom all information är färskvara kan det ha inkommit ny information som vi fortfarande inte hunnit uppdatera här. Det är alltid resenärens egna ansvar att kontrollera sitt flyg via flygbolaget och att kontrollera med ambassaden för det land till vilket man ska åka, så att inga restriktioner införs som kan hindra eller påverkar sin resa.

KONTAKTA KUNDTJÄNST

Den extraordinära Coronaviruset (COVID-19) situationen har resulterat i stora mängder förfrågningar som strömmar in till vår kundtjänst via flertalet kanaler. Tänk på att vårt team på kundtjänst arbetar under hård press just nu och de gör sitt bästa för att arbeta sig igenom stora mängder ärenden så fort de kan.

För att komma i kontakt med oss ber vi samtliga kunder att besöka vår hemsida och logga in på sitt konto med hjälp av sina inloggningsuppgifter, som bokningsnummer och e-postadressen som angavs vid bokningstillfället.

Vi beklagar för de eventuella besvär som Coronaviruset (COVID-19) kan ha orsakat er, men vi sitter alla i samma båt. Vi kämpar dygnet runt för er och vi behöver er hjälp med att avlasta kundtjänst så att de kan få möjlighet att besvara alla resenärer. Tack för förståelsen.

We are truly sorry for any inconvenience this Coronavirus (COVID-19) situation may have caused you, but we are in this together. We work hard around the clock for you, and we need your help to ease some pressure from the customer support so that they can answer all travellers. Thank you for understanding.

Observera följande innan ni kontaktar kundtjänst:

  • 1.Innan du kontaktar oss, kontakta först ditt flygbolag om deras policy gällande återbetalningar, ändringar etc.
  •  
  • 2.Alla resenärer och kunder som har flygbiljetter med avresedatum 1:a juni 2020 och senare, är välkomna att kontakta oss tidigast två veckor före avresedatum.
  •  
  • 3.Resenärer i akut behov av information rörande sitt flyg med avresedatum 1:a juni 2020 och senare, är välkomna att ta direktkontakt med sitt flygbolag.
  •  
  • 4.För att kontakta oss - besöka vår hemsida och logga in på ditt konto med hjälp av dina inloggningsuppgifter, som bokningsnummer och e-postadressen du angav vid bokningstillfället.
  •  
  • 5.Ärenden där passagerare har avresedatum under de närmaste dagarna anses vara mest brådskande och kommer att prioriteras.
  •  
  • 6.Ha tålamod. Väntetiderna för att få svar från vår kundsupport är längre än vanligt.
  •  
  • 7.Avbokning - Om du inte har fått avbokningsbekräftelse från oss senast tre (3) dagar före avresan, måste du själv kontakta flygbolaget för att avboka din biljett. Därefter och om du avbokat din biljett direkt hos flygbolaget, vänligen kontakta oss för eventuell återbetalning.
  •  
  • 8.Om du redan är i kontaktat vår kundtjänst via e-post och telefon och har ett öppet kundtjänstärende, vänligen kontakta inte oss igen. Vi kommer att svara på alla kunder så fort vi kan. Dubbla ärenden skapar onödig förvirring och längre svarstider.

KONTAKTINFO ENDAST FÖR PRESS-, POLIS-, OCH MYNDIGHETSRELATERADE ÄRENDEN

Press, polis, statliga organ och alla andra myndigheter är välkomna att kontakta oss via följande e-postadress: press-gov@uvetnordic.com Observera att kund- och bokningsrelaterade förfrågningar som skickas till denna e-postadress kommer inte att läsas eller besvaras.

VIKTIGA WEBBPLATSER

UD – Utrikesdepartementet

UD Resklar - mobilapp

Sweden Abroad - Embassy of Sweden

Folkhälsomyndigheten i Sverige

Folkhälsomyndigheten statistik antal fall i Sverige

WHO – Världshälsoorganisationen

ECDC – Europeiska Centret för Förbyggnad och Kontroll av Sjukdomar

IATA – Restriktioner per land

ALLIANZ - Insurance informations

BOKNING, OMBOKNING, ÄNDRING, AVBOKNING, ÅTERBETALNING ETC.

Vi uppmanar resenärer att kontakta sitt flygbolag och hålla sig uppdaterad kring aktuella villkor och regler eftersom de ändras kontinuerligt. En del flygbolag har infört generösa ombokningsregler där man ibland tillåts att boka om sin flygbiljett utan extra avgift om resan uppfyller deras bokningsregler. Vi debiterar en liten administrationsavgift för vårt arbete med att ansöka om återbetalning, avbokning, ändring etc. De flesta flygbolag erbjuder inte återbetalning i form av pengar, utan de erbjuder istället en Voucher. På grund av den extraordinära situationen som vi befinner oss i är hanteringstider för återbetalningar längre än vanligt. Även flygbolagen arbetar under stor press och därmed dröjer deras svar till oss, ibland flera veckor eller månader, men vi gör vårt bästa för att våra resenärer ska få sina återbetalningar så snabbt som möjligt. Vi följer flygbolagens regler kring avbokningar med anledning av hälsoproblem eller oro.

FLYGSTATUS

Flera flygbolag tillämpar nya omboknings- och avbokningsregler. Håll dig uppdaterad eller sök efter de senaste nyheterna från varje flygbolag eller se flygstatus för varje flygbolags webbplats. Om ditt flygbolag inte är listat nedan eller om du vill ha mer information om ditt flyg, vänligen kontakta ditt flygbolag.

FLYGBOLAGSINFO

Registrera dig och få 100kr till din nästa bokning! Registrera dig här!