FAQ

För att komma i kontakt med vår kundtjänst vänligen klicka här.

Nedan finner du allmänna svar på de vanligaste frågorna. Vill du komma i kontakt med kundtjänst samt fördjupad information om din resa vänligen logga in i vårt kundtjänstsystem via ovan länk.

  • Hur betalar jag?
    Efter genomförd bokning kommer du till bokningsbekräftelsen och betalsidan. Här betalar du enkelt med kort (Visa, Mastercard, Eurocard), banköverföring, delbetalning eller faktura.
  • Kan jag byta namn på biljetten?
    Normalt kan du inte byta namn på biljetten då de är personliga och inte får överlåtas. Vissa undantag finns såsom tex Norwegian samt vissa flyg med SAS inrikes och inom Europa. Kontakta kundtjänst via ovan länk för priser och exakt information om det är aktuellt för dig.
  • Kan jag ändra datum på biljetten?
    Många flygbolags biljetter tillåter ändring mot en avgift, kontakta kundtjänst om du är intresserad av prisuppgifter och tillgänglighet. Notera att ändringar enbart kan ske i mån av plats och mot de avgifter som flygbolaget och resebyrån har.
  • Hur avbokar jag resan?
    Vi accepeterar enbart avbokningar skriftligen för att inga missförstånd om avbokningen ska kunna ske. Kontakta alltid kundtjänst om du vill avboka din resa. Kundtjänst kommer då att besvara din avbokningsförfrågan med allmän informatoin om hur du tex utnyttjar ditt avbeställningsskydd. Därefter behöver du återbekräfta din avbokning innan vi utför den hos flygbolaget. Notera att det inte är något åtgerbetalning om du inte har köpt vårt avbeställningsskydd.
  • Varför kan jag inte boka fast det kommer upp på sajten?
    Ibland sker det tekniska fel och uppdateringar i de många olika databokningssystem som är inblandade i en bokning. Det kan då förekomma att ett alternativ som inte är bokningsbart kommer upp på sajten. Vi arbetar ständigt med att försöka bygga bort dessa fel men ibland förekommer det fel som är utanför vår kontroll och du får ett felmeddelande när du försöker boka.
  • Jag har inte fått mina biljetter?
    Vi skickar färdhandlingarna via epost inom de närmaste dagarna från din betalning, om din avresa är nära skickas de så snart som det är möjligt. Om du inte kan hitta mailet med biljetter kan du alltid logga in ovan i kundtjänstsystmet och hämta dem. När vi talar om biljetterna så är det samma sak som färdhandlingar, etickets eller elektroniska biljetter.
  • Vad händer om flyget är försenat och jag missar mitt anslutande flyg?
    Om du har bokat en och samma biljett hela vägen som innebär mellanlandning kommer flygbolagets biljettkassa att ombesörja kostnadsfri ombokning till bästa möjliga alternativ. Det är därför viktigt att inte boka separata biljetter med kort anslutningstid utan att du gör en och samma bokning hela vägen.
  • Vad händer om det flygbolaget ändrar flygtiderna?
    Flygbolagen lägger normalt in en preliminär tidtabell halvårsvis, de angivna flygtiderna kan komma att justeras och flyg ställs ibland in. Om en tidtabellsändring påverkar genomförandet av resan behöver resebyrån eller flygbolaget justera eller boka om ett eller flera flyg. Denna tjänst ingår i vår resebyråservice som köps vid bokningstillfället. Om du inte har valt resebyråservice kommer vi ändå att kontakta dig att en ändring har skett och att du behöver kontakta flygbolaget direkt eller köpa till resebyråservice.
  • Hur mycket bagage får jag ha?
    De flesta flygbolag tillåter att du utan extra kostnad får ta med dig en väska som får väga max 20-23 kg. På vissa flygbolag kostar bagaget extra som på tex Air Baltic, inrikesresor i USA som köps separat och tex Vueling. Även Air Berlin tar betalt för bagaget på de allra billigaste biljetterna. Kontakta oss för exakt information.
  • Får jag en ny resa om flygbolaget går i konkurs?
    Om flygbolaget går i konkurs kommer din resa inte att kunna genomföras och resebyrån kan inte återbetala något då vi enbart agerar som förmedlande agent och överför din betalning direkt till flygbolaget vid bokningstillfället. Vi rekommenderar därför alltid att köpa vårt konkursskydd så att du får pengarna tillbaka i händelse av att flygbolaget går i konkurs. Om flygbolaget går i konkurs efter avresa får du en ny hemresa betald genom försäkringen.
  • Hur ska jag fylla i namnen när jag bokar resan?
    Ange alltid ditt första förnamn i passet och samtliga efternamn som står på efternamnsraden i ditt pass. Namnändringar är komplicerade och kostar extra om det över huvud taget är möjligt med just det flygbolaget som du bokat med. Om resan sker med ett flertal olika flygbolag kan det vara så att namnändring inte är genomförbart.
  • Kan jag köpa en resa för någon i ett annat land?
    Ja, det går bra men ange din egen mailadress och telefonnummer om det är du som bokar så att all korrespondans sker med dig som bokar. Sen vidaresänder du bara biljetterna via mail till resenären.